Van besturen/ bestuurders wordt verwacht dat zij een visie hebben op terreinen die spelen in de omgeving waarin zijn werken. Zij moeten blijk geven van gevoel voor actualiteit en van wat er leeft bij diegenen waarvoor zij gevraagd zijn verantwoordelijkheid te nemen bij belangrijke zaken.
Voor Ecologisch alternatief is het dan ook niet alleen ongerustmakend maar ook een schok, al vanaf de inleiding te lezen dat er over urgente actuele zaken niet geschreven wordt; ik denk dan aan milieuvraagstukken, natuur en diversiteitsproblemen en klimaat en stikstofcrises en de steeds groter worden de kloof tussen arm en rijk. Het kan niet zijn dat dit college deze onderwerpen gewoon vergeten is waaruit ik moet concluderen dat deze kennelijk geen prioriteit zijn in de aankomende vier jaar.
Wat me van het hart moet is dat bij de start van het vorige college, toen de raad verbaasd was dat de eerste actie was van het toen nieuwe college, het toevoegen van een vierde wethouder was; met als reden de grote hoeveelheid werk door de fusie van onze vorige twee gemeenten. Door de verbazing in de raad werd uitgelegd dat dit zou worden terug gedraaid in de volgende raadsperiode . Wat schetst mijn verbazing, niet alleen is dat dus niet gebeurd maar heeft men er zelfs een vijfde wethouder bijgenomen waarmee we op een FTE van 4,2 komen. Als ik dan art.36 lees, dat gaat over benoemingen van wethouders dat staat er het volgende:
In het eerste hoofdstukje spreekt u over waarden als rust, stilte, ruimte en een mooie omgeving en als lezer, raadslid maar zeker als inwoner kreeg ik toch een wat ongemakkelijk gevoel; juist daarmee te beginnen na alles wat er gebeurd is de afgelopen jaren, ten koste van deze belangrijke waarden. Bij het lezen van de punten daaronder begreep ik echter, dat mijn kiezers, fractie en ik bij die begrippen aan heel andere zaken denken dan het college. Wij denken daarbij aan natuurbehoud, kleinschalige activiteiten, zorgdragen voor onze bomen, respecteren van het broedseizoen, verminderen van gif, streven naar kringloopeconomie, gedragsveranderingen bij de mens in zaken vuilnis, uitputting, energieverbruik en consumeren, zaken die ervoor zorgen dat deze belangrijke waarden in stand gehouden worden.
In datzelfde stukje schrijft u te hopen op de versterking van naoberschap, dat is belangrijk, en de beste methode om mensen te laten zien dat iedereen ertoe doet, is door het goede voorbeeld te geven door ervoor te zorgen dat burgers van belang zijn, deelgenoot zijn en gehoord worden over belangrijke zaken die hen raken.
Hoofdstukje 2: kansen om te groeien staat vol met bullits die mij doen vrezen voor de toekomst; het leest meer als een bedrijfsplan dan een toekomstplan voor de tijd waarin we nu leven, gericht op bedrijven en consumeren.
VRAAG: Het hoofdstukje over wonen en bouwen klinkt aantrekkelijk vraag: hoe gaat u zorgen voor de ruimte die u de agrarische sector wilt geven en het snel veel woningen bouwen tav stikstofproblemen en de nieuwe plannen van het kabinet?
Hoofdstuk 4 bereikbaarheid
Hoofdstuk 5 Groen en duurzaam Westerwolde: Dit hoofdstukje deed mijn maag omdraaien: zoals ik al jaren blijf herhalen dat het oorspronkelijke plan in deze transitie was dat huizen geisoleerd moesten worden, panelen op de daken gelegd en mensen die inderdaad, zoals u hen even aantipt zonder aan te geven wat daar de oplossing voor is, zelf het geld niet hebben, financieel ondersteunen. U zegt dat we stappen hebben gemaakt dat kan zijn maar in de verkeerde richting; terwijl veel mensen moeite hebben hun rekeningen te betalen, ligt hun leefomgeving vol panelen waarvan de winsten en opbrengsten naar aandeelhouders, investeerders of grote bedrijven gaan. En inderdaad is de opgave nog bijna net zo groot als deze 8 jaar geleden was omdat er niets in de gemeente voor de inwoners is gebeurd en elke prikkel tot ander gedrag, minder vuilnis, minder energieverbruik verdwenen is.
Hoofdstuk 6 asielbeleid
Als ik de tekst lees dan vraag ik me af wat we dan de afgelopen jaren hebben gedaan?
Hoofdstuk 7 Randvoorwaarden